Myśląc o turystyce, często kojarzy się ona jedynie ze światem dorosłych. Dzieje się tak dlatego, że to dorośli samodzielnie organizują wakacyjne wyjazdy. Natomiast, dzieci i młodzież mają do dyspozycji wycieczki szkolne dostosowane do ich potrzeb.
Dzieci są w szczególności ciekawe wszystkiego co je otacza. Zadają mnóstwo pytań i oczekują odpowiedzi. Chcą wiedzieć do czego służy dane urządzenia, albo dlaczego coś się stało. Nie można lekceważyć potencjału młodych umysłów. Ich zdolność zapamiętywania i chłonięcia informacji oraz wiedzy jest znacznie wyższa niż ma to miejsce u dorosłych. Dlatego przed szkołą stoi wyjątkowo trudne zadanie. Mianowicie, stworzenie optymalnych warunków, by każde dziecko mogło się rozwijać i poszerzać swoje horyzonty.
Jedną z metod dydaktyczno-wychowawczych są wycieczki szkolne. 2 dniowe wycieczki szkolne to świetna okazja do tego, by zaspokoić dziecięcą ciekawość. Ponadto, dzieci mogą przebywać w miejscu, o którym ktoś kiedyś im opowiedział. Dzięki wycieczkom w nowe miejsca, mogą doświadczyć na własnej skórze przygodę i ogromną różnorodność. Taka metoda świetnie sprawdza się w kreowaniu i wyzwalaniu zainteresowań, uczenia postaw, przybliżania wartości, kultury, tradycji czy historii. Szczególnie ważne są miejsca o znaczącej historii. Dlatego bardzo często szkoły organizują wycieczki szkolne do Warszawy czy Krakowa. To właśnie bogactwo zabytków, historycznych pamiątek, które są dostępne na wyciągnięcie ręki, powie więcej niż czterdziestopięciominutowa lekcja historii w szkolnej ławce.
Wszystkie placówki oświatowe powinny wziąć pod uwagę także to, że taka forma jest szczególnie lubiana przez uczniów. Chęć przeżycia przygody, zmiana otoczenia pozytywnie aktywizują dzieci podczas wycieczek. Właśnie w taki sposób jest realizowana turystyka i krajoznawstwo w szkole.